fbpx

Sådan lægger du din content marketingstrategi

“Vi lægger det bare på LinkedIn, når vi har tid”… Lyder det bekendt? De fleste af os, der arbejder med kommunikation eller marketing ved godt at content er vigtigt, og vi vil gerne producere en masse af det. Men hvis content skal skabe værdi, skal der mere end blot en nyhed og et medarbejderportræt til i ny og næ.  Godt content er kernen i en velfungernde marketingstrategi. Men hvis du og din virksomhed skal lykkes med det, er du nødt til at lægge overvejelser og planlægning bag. I dette blogindlæg gør vi dig klogere på, hvordan du kommer bedst i mål. Hvis du skal have succes med din content marketingstrategi, skal du starte med at stille det aller vigtigste spørgsmålet for marketingafdelingen, kommunikationsafdelingen, direktionsgangen – sågar hele virksomheden: Hvad er formålet?

Find dit formål gennem kernefortællingen

Det er langt lettere at lægge din content marketingstrategi, når du har styr på din virksomheds formål. Det finder du bedst ved at arbejde med brandets kernefortælling. I dette blogindlæg tager vi dig igennem tre trin på rejsen mod dit brands kernefortælling:

 

1. Forstå helten i din fortælling?

Hander Facebookopslagene altid om jeres virksomhed, jeres varer, jeres tilbud og jeres medarbejdere? Så har du muligvis begået en klassik og meget menneskelig fejl: Du har gjort virksomheden til helten i din fortælling. Det er det vi kalder forfængelighedsfælden. Når det kommer til stykket er de fleste af os enige i, at det er kunden der skal være i centrum. Den indsigt skal du tage med dig ind i dit strategiarbejde. Det er kunden, der er helten i din fortælling.

Når du skal forstå din helt, anbefaler vi at arbejde med et personaværktøj. Definer helten helt ned til personlige karakteristika som navn, bopæl, medieforbrug etc. Det kan være en god idé at tage udgangspunkt i en idealkunde. Når du har defineret din helt, er det også nemmere at gennemskue, hvor du møder ham eller hende. Hvis der er stor forskel på dine produkter, kan du lave flere personaer, som din kommunikation og markedsføring også bør tage højde for. Men det kan faktisk på dette stadie af dit strategiarbejde at fokusere på den ideelle og gennemsnitlige kunde. Hvis du kan fokusere på én persona, vil andre kunder – som måske ikke passer helt på personalen – også føle sig inkluderet, fordi der er en rød tråd i din kommunikation. Det får du langt mere ud af, end hvis du forsøger at kommunikere til alle. Senere i dit strategiarbejde, når du skal kortlægge kunderejsen, kan det betale sig at lave flere varianter af samme persona. Det kan du læse om i et senere blogindlæg.

2. Forstå din egen rolle i fortællingen

Jeres værdiskabelse som brand bunder i, hvilken udfordring eller modstand, brandet hjælper helten med at overvinde. Vi anbefaler derfor, at du bruger tid på at definere den modstand, som din helt oplever. Sagt med andre ord: Har din helt ingen udfordringer, har dit brand ingen værdi. Tænk på klassiske heltefigurer fra fiktionens verden. De bygger på arketyper, som vi alle kender. Dit brands rolle er at være hjælperen i fortællingen – men hvilken type hjælper er I? Er I en troldmand, en vejleder, en rollemodel, en kriger eller noget helt femte. Hvilken rolle I har hænger sammen med det behov I tilfredsstiller. Brug Troopers rolleværktøj til at afklare, hvilken type helt I er. I værktøjet har vi koblet behov hos kunden med arketypiske roller. Find det her. 

 

3. Skab fortællingen

Mennesker er drevet af ønsket om en lykkelig slutning. Hvis du skal være relevant i heltens liv, er du nødt til at tilbyde en positiv transformation. Dit brand skal opløse modstanden og ændre heltens liv til noget lykkeligere, bedre eller nemmere. Sæt ord på heltens drømme for at forklare, hvad det er for en ny situation, du tilbyder.

Når du arbejder med din kernefortælling, er det en god idé at etablere en lille arbejdsgruppe. Hvis du er alene i din virksomhed, har du måske nogle samarbejdspartnere, kunder, en onkel med gode ideer eller andre, du kan sparre med.

4. Implementer fortællingen i dit indhold

Når først kernefortællingen er på plads, er det langt lettere at lægge din content marketingstrategi. I Trooper arbejder vi med tre søjler, når vi udarbejder content strategier: Alt indhold, du producerer skal enten fortælle, inspirere eller forære! Alt sammen inden for den ramme, som brandets kernefortælling giver:

 

  • Fortæl Den første søjle handler om din fortælling. Her arbejder du med testimonials, kundecases og fortællinger fra virksomhedens hverdag med kunden i centrum.
  • Inspirer Anden søjle skal inspirere – her giver du ideer til, hvordan kunden kan bruge dit produkt, gode råd der letter eller skaber glæde. Det kan også være indhold, der blot løfter sjælen og humøret.
  • Forær I sidste søjle forærer du noget til kunden. Det kan være vejledninger, guides, rabatter, gratis produkter, adgang til events og webinarer eller andet som styrker relationen og tilliden mellem dig og kunden. I din inbound marketing set-up er det disse former for indhold, du bruger som en anledning til at bede om den potentielle kundes kontaktoplysninger.

 

De tre søjler kan sagtens overlappe. Hvis du planlægger dit indhold inden for alle søjler, har du fundamentet til en kundefokuseret content marketingstrategi bygget op omkring empati, kendskab og forståelse af din kunde. Du har rammen, som dit indhold skal udfolde sig i. Du ved, hvem du gerne vil nå og hvorfor. Du kender dit formål. Du skyder ikke bare tilfældigt og håber, at du rammer noget. Du har derimod en content marketingstrategi, der er centreret om din helt.

Kom i gang med at skabe dit brands kernefortælling allerede i dag. Download vores værktøj her.

 

Hvis du vil læse mere…

Storytelling
3 tiltag, der kan redde din markedsføring [og hjælpe dig ud af forfængelighedsfælden]
3 tiltag, der kan redde din markedsføring [og hjælpe dig ud af forfængelighedsfælden]

3 tiltag, der kan redde din markedsføring [og hjælpe dig ud af forfængelighedsfælden]

En af de største fejltagelser i markedsføring og strategisk kommunikation er selvoptagethed. Synes du også, at indefra-ud kommunikationen er nemmere end udefra-ind? Så er du ikke alene. Vi har beskrevet 3 tiltag, der hjælper dig ud af forfængelighedsfælden.  ...

Content marketingFormålStorytelling
Trooper 1-300x169 3 initiativer der gør dig bedre til markedsføring på sociale medier [og hjælper dig med at spare på din værdifulde tid]
3 initiativer der gør dig bedre til markedsføring på sociale medier [og hjælper dig med at spare på din værdifulde tid]

3 initiativer der gør dig bedre til markedsføring på sociale medier [og hjælper dig med at spare på din værdifulde tid]

"Jeg laver da liiiige en post på Instagram og LinkedIn". Måske kender du den der pludselige indskydelse til at lave et genialt SoMe-opslag på 5 minutter. I så fald har du nok også erfaret, at det med at lave godt indhold, der inspirerer og sælger er en svær...

FormålStorytelling
Derfor er det vigtigt at få styr på kernefortællingen i din virksomhed
Derfor er det vigtigt at få styr på kernefortællingen i din virksomhed

Derfor er det vigtigt at få styr på kernefortællingen i din virksomhed

Fortællinger er overalt - også i markedsføring. Og din virksomhed eller organisation skal også have styr på sin fortælling - kernefortællingen. Fortællinger har nemlig enorm stor betydning for os som mennesker, borgere og forbrugere. Hvordan det hænger sammen, forklarer vi her.