“Vi lægger det bare på LinkedIn, når vi har tid”… Lyder det bekendt? De fleste af os, der arbejder med kommunikation eller marketing ved godt at content er vigtigt, og vi vil gerne producere en masse af det. Men hvis content skal skabe værdi, skal der mere end blot en nyhed og et medarbejderportræt til i ny og næ. Godt content er kernen i en velfungernde marketingstrategi. Men hvis du og din virksomhed skal lykkes med det, er du nødt til at lægge overvejelser og planlægning bag. I dette blogindlæg gør vi dig klogere på, hvordan du kommer bedst i mål. Hvis du skal have succes med din content marketingstrategi, skal du starte med at stille det aller vigtigste spørgsmålet for marketingafdelingen, kommunikationsafdelingen, direktionsgangen – sågar hele virksomheden: Hvad er formålet?
Find dit formål gennem kernefortællingen
Det er langt lettere at lægge din content marketingstrategi, når du har styr på din virksomheds formål. Det finder du bedst ved at arbejde med brandets kernefortælling. I dette blogindlæg tager vi dig igennem tre trin på rejsen mod dit brands kernefortælling:
1. Hvem er helten i din fortælling?
Hander Facebookopslagene altid om jeres virksomhed, jeres varer, jeres tilbud og jeres medarbejdere? Så har du muligvis begået en klassik og meget menneskelig fejl: Du har gjort virksomheden til helten i din fortælling. Det er det vi kalder forfængelighedsfælden. Når det kommer til stykket er de fleste af os enige i, at det er kunden der skal være i centrum. Den indsigt skal du tage med dig ind i dit strategiarbejde. Det er kunden, der er helten i din fortælling.
Når du skal forstå din helt, anbefaler vi at arbejde med et personaværktøj. Definer helten helt ned til personlige karakteristika som navn, bopæl, medieforbrug etc. Det kan være en god idé at tage udgangspunkt i en idealkunde. Når du har defineret din helt, er det også nemmere at gennemskue, hvor du møder ham eller hende. Hvis der er stor forskel på dine produkter, kan du lave flere personaer, som din kommunikation og markedsføring også bør tage højde for. Men det kan faktisk på dette stadie af dit strategiarbejde at fokusere på den ideelle og gennemsnitlige kunde. Hvis du kan fokusere på én persona, vil andre kunder – som måske ikke passer helt på personalen – også føle sig inkluderet, fordi der er en rød tråd i din kommunikation. Det får du langt mere ud af, end hvis du forsøger at kommunikere til alle. Senere i dit strategiarbejde, når du skal kortlægge kunderejsen, kan det betale sig at lave flere varianter af samme persona. Det kan du læse om i et senere blogindlæg.
2. Forstå din egen rolle i fortællingen
Din værdiskabelse, som brand, bunder i hvilken udfordring eller modstand, du hjælper helten med at overvinde. Vi anbefaler derfor, at du bruger tid på at definere den modstand, som din helt oplever. Sagt med andre ord: Har din helt ingen udfordringer, har dit brand ingen værdi.
3.Skab fortællingen
Mennesker er drevet af ønsket om en lykkelig slutning. Hvis du skal være relevant i heltens liv, er du nødt til at tilbyde en positiv transformation. Dit brand skal opløse modstanden og ændre heltens liv til det anderledes, bedre eller nemmere. Sæt ord på heltens drømme for at forklare, hvad det er for en ny situation, du tilbyder.
Når du arbejder med din kernefortælling, er det en god idé at etablere en lille arbejdsgruppe. Hvis du er alene i din virksomhed, har du måske nogle samarbejdspartnere, kunder, en onkel med gode ideer eller andre, du kan sparre med. Du er også altid velkommen til at kontakte os hos Trooper.
Sådan skaber du godt content
Når først kernefortællingen er på plads, er det langt lettere at lægge din content marketing-strategi. I Trooper arbejder vi med tre søjler, når vi udarbejder content marketing-strategier: Dit content skal fortælle, inspirere og forære! Alt sammen inden for den ramme, som brandets kernefortælling giver.
Dit content skal tilbyde kunden viden, hvilket dette blogindlæg er et eksempel på. Et andet eksempel kan være produktbeskrivelser og faktabaserede nyheder, hvor du fortæller om dit produkt eller dine ydelser. Dit content skal også inspirere. Et eksempel på dette er testimonials, hvor andre kunder giver udtryk for, hvordan dit brand har skabt en forandring i deres liv, og hvordan de bruger det, du tilbyder, i praksis. Sidst, men ikke mindst, skal dit content tillade kunden at drømme og få foræret løsninger til livets udfordringer. Blogindlæg med gode råd og step-by-step guides er eksempler på content, der forærer brugbar viden til kunden.
De tre søjler kan sagtens overlappe hinanden. Inspirerende content kan samtidig forære drømme og løsninger, der kan få kunden til at handle og samarbejde med dig. Hvis du tager udgangspunkt i dig selv, og ser hvordan et brand har skabt en mærkbar forandring hos en virksomhed, som du kan identificere dig med, drømmer du måske selv om den bevægelse. Om at nå en lykkelig slutning.
Kunden som omdrejningspunkt
Hvis du laver content inden for alle søjler, har du fundamentet til en kundefokuseret content marketing-strategi bygget op omkring empati, kendskab og forståelse af din målgruppe. Du har rammen, som dit content skal udfolde sig i. Du ved, hvem du gerne vil nå og hvorfor. Du kender dit formål. Du skyder ikke bare tilfældigt og håber, at du rammer noget. Du har derimod en content marketing-strategi, der er centreret om din helt.
Næste skridt er at planlægge hvordan, hvornår og af hvem indholdet skal produceres, samt hvor og hvornår det skal publiceres. Det skriver vi om i et senere blogindlæg.