1. Find dit brands fortælling
De gode posts kommer ikke af sig selv. Markedsføring på sociale medier – og alle andre kanaler for den sags skyld – kræver tid, planlægning og fremfor alt en strategi. Og vel og mærke Ikke en strategi der handler om alt det, du gerne vil opnå.
Javist, vi har alle ambitioner og drømme for vores brand, men din markedsføringsstrategi skal forholde sig til kundens drømme. Hvordan kan dit brand hjælpe, støtte, aflaste og styrke kunden? Svaret på det spørgsmål er dit brands formål og berettigelse. Det lyder måske banalt, men formålet er noget af det sværeste af definere.
Du definerer dit brands formål ved at arbejde med din kernefortælling. Vi har lavet en guide til, hvordan du skaber din kernefortælling. Find den HER.
Vi har set alt for mange content marketing-strategier kuldsejle, fordi der mangler en rød tråd og en klar fortælling. Når du implementerer dit brands formål i din SoMe-strategi, har du et stærkere udgangspunkt for at få succes med at markedsføre dit brand på sociale medier.
2. Definer dit content
Når du har kernefortællingen på plads, ved du, hvem du gerne vil nå. Og eftersom du har fundet vej til dette blogindlæg, må du have vurderet, at markedsføring på sociale medier er en relevant indsats for dit brand.
Du får større succes med markedsføring på sociale medier, hvis du laver content, der skaber værdi hos kunden. I Trooper arbejder vi med tre søjler, når vi udarbejder content-strategier. De kan forkortes FIF: Forær, Inspirer og Fortæl.
Lad os tage nogle eksempler.
Forær: I samarbejde med Bonava har vi udviklet postcast-serien ’Velkommen hjem’. Podcasten tager spørgsmålet ’Hvornår føler du dig hjemme?’ op og diskuterer forestillingen om hjemmet med gæsterne. Bonava brugte aktivt podcast-serien på deres sociale medier og i nyhedsbreve som en tilbud til deres kunder og følgere. Det er et eksempel på content, der forærer underholdning, viden og et rum til eftertanke. Og måske vigtigst af alt er det et eksempel på content, der styrker brandets egen kernefortælling. Det er altså et vellykket eksempel på content der forærer kunden en oplevelse, som er med til at etablere tillid og bygge en relation.
Og hvordan kan vores SoMe-content understøtte det? Vi arbejder blandt andet med at inspirere ved at dele cases og vise vores kunder, hvordan andre brands bruger formål i deres kommunikation.
På sociale medier kan vi linke til blogindlæg som dette. Vi laver inspirerende (synes vi da selv) posts- og videocontent om, hvordan vi i samarbejde med vores kunder skaber content, der understøtter deres formål.
Fortæl: Mennesket har til alle tider brugt fortællinger til at forstå verden, livet og virkeligheden gennem. Derfor virker fortællinger – selvsagt – også rigtig godt på sociale medier. Kunstmessen Art Nordics formål er at styrke fællesskab gennem kunst og kreativitet. En del af Art Nordics contentstrategi er at bringe den kunstinteresserede tættere på udøvende kunstnere gennem indhold, der fortæller om den kreative proces. Se eksemplerne her nedenfor eller her på Art Nordics Facebook- og Instagramprofiler.
3. Find dit standpunkt
Sociale medier er en strøm af indhold. Og rigtig meget af det indhold, er noget vi blot scroller forbi. Hvorfor? Fordi det ligner noget, vi har set før, og fordi det ikke resonerer hos os. Hvis du vil have dine potentielle kunderes opmærksomhed på sociale medier, er de nødt til at fornemme vigtigheden af at bruge tid på netop dit brands indhold. Vi mennesker er nærrige med vores tid, og vi motiveres af at bruge vores tid og penge på noget, der støtter et højere formål eller giver mening på et højere plan. Så spørg dig selv: Hvilken bevægelse vil mit brand starte? Hvad er mit brand imod? Hvad kæmper mit brand for?
Ifølge Accenture forventer 62% af forbrugere, at brands står på mål for hvad de tror på. Det kan du blandt andet læse om i Forbes her.
Selvfølgelig kan du sagtens sælge sportssko, printere eller brød uden af at have en større sag. Men eftersom du har læst med på dette bloginlæg indtil nu, antager vi at du er fokuseret på en langsitet strategi. Og fremtidens kunder kræver altså bare mere af brands og produkter. Så hvis du vil klæde dig på til morgendagens konkurrence må du arbejde med ikke kun dit brands formål men også dit brands standpunkt.
Lad os endnu engang bruge os selv som eksempel: Hos Trooper er vi imod et fragmenteret og overdrevet kompliceret marketinglandskab. Vi kæmper for en mere enkel og effektiv tilgang til marketing. Det er vores standpunkt. Det er der nogle, der er enige i. Andre er uenige.
Hvis du skal skabe engagement om dit formål, skal vi som udeforstående kunne mærke dit brand. Derfor spiller dit standpunkt en kæmpe rolle, når du skal differentiere dit brand fra andre brands og skabe ægte følelser og passion.
Patagonia er et rigtig godt eksempel på et brand, der har haft succes med – og skabt rigtig god forretning på – at stå ved deres holdninger.
Sociale medier er en oplagt platform til at fortælle omverdenen om dit brands standpunkt. Du har mulighed for at gå i dialog, referere, kommentere og invitere andre til at blive engageret i dit formål ved at give udtryk, hvad dit brand står for.
Hvis du tager afsæt i disse tre tiltag, har du rammen for en vellykket markedsføringsindsats på sociale medier, der udspringer af din kernefortælling. Du tænker strategisk og har skabt en bedre ramme for at skabe godt og relevant indhold.
God fornøjelse.