fbpx

3 tiltag, der kan redde din markedsføring [og hjælpe dig ud af forfængelighedsfælden]

En af de største fejltagelser i markedsføring og strategisk kommunikation er selvoptagethed. Synes du også, at indefra-ud kommunikationen er nemmere end udefra-ind? Så er du ikke alene. Vi har beskrevet 3 tiltag, der hjælper dig ud af forfængelighedsfælden.

 

Formål, hvorfor er det vigtigt?

Uansvarlighed, kortsigtede beslutninger og “in it for the money”-mentaliteten hører fortiden til. Moderne forbrugere kigger efter ansvarlige brands og foretrækker at handle hos virksomheder, der tænker langsigtet og ansvarligt. Det handler om at arbejde ud fra et formål, som ressonerer i omverdenen. Det handler om at være drevet af at ændre noget til det bedre. I 2019 gennemførte bureauet Strawberry Frog og Brand Institute deres analyse Power Purpose Index, som viste, at respondenterne ville anbefale 69% af brands med et stærkt defineret formål til andre. Til sammenligning ville de kun anbefale 31% af samtlige brands i undersøgelsen til andre.

Ifølge studier af analyse- og rådgivningsvirksomheden Kantar Millward Brown vokser brands med et stærkt formål 2,5 gange hurtigere end brands uden et klart defineret formål. 

Alle virksomheder – offentlige som private, store som små er nødt til at favne den nye virkelighed, hvis vi vil have de nye forbrugeres – og borgeres – opmærksomhed og loyalitet.

 

Vind dine kunders loyalitet med formålsdrevet indhold

En formålsdrevet marketingindsats udspringer fra dit brands kernefortælling. Den fastslår, hvilken forskel dit brand gør i verden, for hvem og hvordan. Og så definerer den, hvad dit brands egen rolle er i den transformation. Det giver dig et afsæt at skabe dit indhold udfra. Hvis din virksomhed er kommet skævt fra start med et Linkedin-feed fyldt med historier om hvor fede I er, og hvor god kage, I får om torsdagen (Pst: I er ikke alene, men vi er altså ligeglade), kan I starte med at få jeres kernefortælling helt på plads og derefter trække jeres indholdsproduktion ud af forfængelighedsfælden med disse tre tiltag.

#1 Kommuniker som et menneske

Godt indhold er menneskeligt. Du er et menneske, og det er din virksomheds kunde også. En god tommelfingerregler er at lade følelserne guide dig, når du skal finde nye ideer til indhold. Hvis du laver kundecases, så spørg ind til hvilken forskel kunden har oplevet ved at arbejde med din virksomhed og spørg for guds skyld om, hvad samarbejdet har betydet. Vi mennesker interesserer os helt intuitivt for hinandens følelser, så skriv begejstringen, glæden, lettelsen og fryden frem i dit indhold.

Når du kommunikerer på en menneskelig måde, bliver dit indhold også automatisk relaterbart. Uanset om du skriver om en kunde eller om din virksomhed (og det må du selvfølgelig godt), så gør det på en måde, så læseren kan relatere sig til historien. Der skal være mulighed for identifikation, genkendelighed og indfølelse.

#2 Læg en plan

De selvoptagede opslag med overskrifter som “Endnu en god dag på kontoret. I dag har vi budt Jørgen velkommen i økonomiafdelingen” er ofte resultat af tidsmangel. Derfor har du brug for en plan. De fleste af dine opslag på sociale medier, dine blogindlæg og dine nyhedsbreve skal være nøje planlagt, have deres eget formål I din kundes beslutningsproces og kunderejse, og ikke mindst være koordineret med, hvad der sker af nyt I din virksomhed.

Planlæg dit indhold i et excelark eller et hvilket som helst andet værktøj for mindst 3 måneder ad gangen. Marker i din plan, hvilket formål hvert stykke indhold har, og hvilken del af din kundes rejse, de skal bruges i. Og brug for alt i verden planen til at lave en realistisk arbejdsplanlægning ud fra. Hvem skriver udkast til indholdet, hvem korrekturlæser og hvem publicerer. Hvis du er en enmandsvirksomhed er spørgsmålet selvfølgelig i højere grad “hvornår”  end  “hvem”.

#3 Evaluer og forstå

En af de absolut vigtigste discipliner i markedsføring er evaluering. Men det er desærre også en af de opgaver, som oftest bliver droppet i en travl hverdag med indholdsproduktion, planlægning og håndtering af leverandører.

Markedsføring er for mange blevet unødigt komplekst, fordi landskabet er overfyldt med softwareløsninger og systemer, som har hver deres data- og rapportfunktion. Konsekvensen bliver, at vi ikke bruger data – eller ihvertfald bruger dem for lidt.

Sørg for at samle din data så få steder som muligt. Selv bruger vi Hubspot som rapporteringsværktøj, men der findes mange alternativer. Hvad du end vælger, så brug værktøjet på daglig basis til at holde øje med, hvordan din indsats virker, og hvilket indhold, der skaber størst engagement og flest koncerteringer. Det vindende indhold sætter retningen for, hvordan netop dit brand skal kommunere menneskeligt og relaterbart. Brug den indsigt til at lave endnu bedre indhold i fremtiden.

 

Tid til at tage marketing seriøst

Marketing  er en krævende disciplin. Tilsidesætter du det som en opgave, du løser fredag eftermiddag før fyraften eller noget, praktikanten må tage sig af, er der en stor sandsynlighed for, at du ikke oplever resultater. Det er selvfølgelig helt ok kun at lave et par random Linkedinopslag i ny og næ, om ikke andet for at holde disciplinen igang. Men der er altså meget få chancer for, at den tilgang giver dig kunder eller øger dine nuværende kunders loyalitet.

Hvis du vil bruge markedsføring som en katalysator for vækst i virksomheden, skal du betragte det som et net af aktiviteter, der er vævet ind i hele din virksomhed. Marketing fungerer først for alvor, når det er direkte forbundet til strategi, forretningsudvikling, salg og kundeservice.

Først da får du en professionel marketingindsats, som bidrager til at implementere dit brands formål og skabe nye, bedre og længerevarende kunderelationer. Det er det, inbound marketing handler om. Det er en holistisk tilgang til marketing, som udspringer fra dit brands formål og skridt for skridt opbygger stærke relationer gennem menenskelig, relaterbar kommunikation understøttet af data og automatisering. Vil du gerne have en status på, hvor langt din virksomhed allerede er kommet med at skabe en professionel inbound marketingindsats, så tag vores marketing test her nedenfor.

 

Hvis du vil læse mere…

Storytelling
Sådan sammensætter du din egen content marketing uddannelse
Sådan sammensætter du din egen content marketing uddannelse

Sådan sammensætter du din egen content marketing uddannelse

Man skal helst være god til det hele på den halve tid. Kender du det? Fantastiske tekster, Google-adwords, SEO-optimering og videoer. Vi kunne blive ved. Content marketing er kommet for at blive, og det stiller høje krav til kommunikations- og marketingmedarbejdere...

Content marketingFormålStorytelling
3 initiativer der gør dig bedre til markedsføring på sociale medier [og hjælper dig med at spare på din værdifulde tid]
3 initiativer der gør dig bedre til markedsføring på sociale medier [og hjælper dig med at spare på din værdifulde tid]

3 initiativer der gør dig bedre til markedsføring på sociale medier [og hjælper dig med at spare på din værdifulde tid]

"Jeg laver da liiiige en post på Instagram og LinkedIn". Måske kender du den der pludselige indskydelse til at lave et genialt SoMe-opslag på 5 minutter. I så fald har du nok også erfaret, at det med at lave godt indhold, der inspirerer og sælger er en svær...

FormålStorytelling
Derfor er det vigtigt at få styr på kernefortællingen i din virksomhed
Derfor er det vigtigt at få styr på kernefortællingen i din virksomhed

Derfor er det vigtigt at få styr på kernefortællingen i din virksomhed

Fortællinger er overalt - også i markedsføring. Og din virksomhed eller organisation skal også have styr på sin fortælling - kernefortællingen. Fortællinger har nemlig enorm stor betydning for os som mennesker, borgere og forbrugere. Hvordan det hænger sammen, forklarer vi her.