fbpx

De fleste virksomheder og organisationer har arbejdet med at integrere ESG-målsætninger i deres strategi og femårsplaner. Men for mange er det stadig en udfordring at gøre virksomhedens bæredygtighedsindsats til en aktiv del af kommunikations- og marketingstrategien. For hvordan gør man egentlig bæredygtighed og purpose relevant for alle stakeholders? Vi har udviklet en model for, hvordan I kan skabe en sammenhængende strategi for jeres bæredygtighedskommunikation. 

TRE STADIER

Vi har identificeret tre stadier af bæredygtighedskommunikation, som kan observeres blandt danske virksomheder. På det første stadie orienterer virksomheden sine stakeholders om arbejdet med bæredygtighed og ESG-målsætninger (environmental, social and governance performance) gennem data og envejskommunikation om indsats og  fremdrift. På det næste stadie involveres stakeholdere i fortællingen om virksomhedens bæredygtighedsfortælling. På dette stadie fortæller virksomheden også om ambitioner og målsætninger og er åbne om processen og arbejdet om at indfri dem. På det tredje og sidste stadie finder man virksomheder, der aktivt bruger deres kommunikation til at motivere stakeholdere i at bidrage til at realisere virksomhedens bæredygtighedsmål.

Hvilket stadie er jeres virksomhed på?

Trooper Tre-stadier-af-baeredygtighedskommunikation Kommunikation om bæredygtighed

I år 2022 skal en kommunikations- og marketingstrategi forholde sig til virksomhedens indsats for at skabe en bedre verden. Det er der mange grunde til. Nogle af dem er:

N

Ifølge HP Workforce Sustainability Survey øger tydelige mål for bæredygtighed medarbejdertilfredshed og fastholdelse.

N

Ifølge Kantar Millward Brown vokser virksomheder med et tydeligt formål 2,5 gange hurtigere end andre virksomheder.

N

Flere og flere investorer er på udgik efter langsigtede investeringer og shareholder værdi.

"Forbrugere anbefaler oftere formålsdrevene brands end ikke-formålsdrevne brands til andre"

"Brands med et tydeligt formål vokser 2,5 gange hurtigere end andre"

"84% af millenials mener, at det er vigtigere at gøre en forskel end at få professionel anerkendelse"

bæredygtighedskompasset

Kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere forventer i dag, at en virksomhed tjener et højere formål.

Trooper har udviklet bæredygtighedskompasset, som er en værktøjskasse til at skabe en rød tråd i jeres kommunikations- og markedsføringsindsats ud fra jeres virksomheds arbejde med bæredygtighed og ESG-målsætninger (environmental, social and governance performance). Gennem fire domæner udstikker vi sammen med vores kunder en retning for, hvordan kommunikations- og marketingarbejdet kan indrettes, så det understøtter virksomhedens bæredygtighedsindsats bedst muligt. 

Trooper Formålsdiamanten Kommunikation om bæredygtighed

Udbytte

Z

SAMMENHÆNG

Integrer jeres arbejde med ESG-mål på tværs af hele kommunikations- og marketingindsatsen.

Z

FORTÆLLING

Brug det stærkeste kommunikationsværktøj der findes – nemlig fortællingen – til at skabe en engagerende bæredygtighedskommunikation.

Z

CONTENTPLAN

Få en konkret plan for hvordan jeres bæredygtighedsfortælling kan udfoldes på tværs af jeres kanaler. 

Z

THOUGHT LEADERSHIP

Definer jeres virksomheds styrkepositioner som fundament for jeres ESG-baserede Thought Leadership.

Z

STAKEHOLDERINDDRAGELSE

Definer en klar strategi for, hvordan jeres virksomhed kan nå til det tredje stadie af bæredygtigheds-kommunikation, hvor jeres kommunikationsindsats i sig selv bliver et bidrag til at nå jeres ESG-mål. 

“Purpose is not the sole pursuit of profits but the animating force for achieving them. Profits are in no way inconsistent with purpose — in fact, profits and purpose are inextricably linked.”

LARRY FINK / CEO, BLACKROCK

“The future of business is not really just being able to make a living for people, and make more money, and go public, and all those kinds of things. But it’s actually the possibility to make a difference in the world.”

Eileen Fisher, Founder and CEO of Eileen Fisher

"When we finally start focusing on stakeholder value as well as shareholder value, our companies will be more successful, our communities will be more equal, our societies will be more just and our planet will be healthier."

Marc Benioff, Founder and CEO of Salesforce

"Be a cause, not just a business. Have a higher mission"

Philip Kotler