Hvordan kommunikerer dit brand? som en frisk gadedreng, som en fattet og eftertænktsom ekspert, som en omsorgsfuld veninde eller som en autoritær myndighedsperson? Er du i tvivl?
Hvad så med denne her: Hvad står dit brand egentlig for? Skal I have regnbuefarver på Linkein i forbindelse med pride? Skal jeres website være CO2-neutralt? Donerer I penge til børns vilkår? Svært at tage stilling til?
Og en sidste: Hvordan fanger I jeres kunders opmærksomhed? Taler I til deres frygt, deres eventyrlyst, deres behov for mening eller noget helt fjerde? Og hvorfor er der egentlig ikke nok af dem, der konverterer på jeres website?
En moderne strategi
Spørgsmål som de ovenstående er helt almindelige spørgsmål, der popper op i hverdagen i marketingafdelinger og på direketionsgange, hvis man som virksomhed ikke har styr på sin strategi. Og de dukker skam også op i enmandsvirksomheden – måske bare endnu hyppigere. Men hvad er en marketingstrategi i det moderne marketinglandskab egentlig?
Det har vi et bud på hos Trooper, hvor vi har udviklet et system til brands, der ønsker at arbejde agilt med deres marketing. Agil betyder adræt. Og en agil strategi vil sige en strategi, som gør det muligt at handle hurtigt og tilpasse sig skiftende omstændigheder, mens man hele tiden har fokus på kunden.
En agil marketing strategi består af pejlemærker og principper og et framework for det daglige arbejde, som foregår i sprints. Du kan læse meget mere om det agile marketing team hos for eksempel Jira her. Men et er, hvordan du organiserer og til passer arbejdet i det daglige. Noget andet er, hvordan du fastlægger din overordnede retning. Hos Trooper bruger vi kompasset som metafor, da et kompas hele tiden holder dig fast på retningen – selv når du står på hovedet eller havner i et stormvejr.
Der er (mindst) 3 gode grunde til at du har brug for en agil marketing strategi og et marketingkompas. De kommer her:
1. Det hjælper dig med at styre efter dit formål
Dit kompas hjælper dig med hele tiden at holde din kunde for øje, mens du navigere al din kommunikation og marketing efter dit brands formål – din Nordstjerne, hvis vi skal holde os til søfartsmetaforikken. Den agile marketingstrategi består af en række pejlemærker og principper, som du fastlægger i en opstartsfase, men som du selvfølgelig evaluerer og reviderer løbende.
Troopers marketingkompas består af 10 domæner, som du skal udarbejde dine pejlemærker inden for. De er:
- Formål
- Rolle
- Helt
- Sprogbrug
- Standpunkt
- Budskaber
- Indhold
- Samskabelse
- Relation
- Oplevelser
2. Det er tidsbesparende
Tager det ikke lang tid at fastlægge et marketingkompas? Det gør det måske. Men vi kan garantere dig at det er væsentligt hurtigere at fastlægge dit marketingkompas end det er at rette op på fejlslået markedsføring og et diffust brand. Med principper og pejlemærker på plads får du desuden en ramme for dit daglige kommunikationsarbejde, så du ikke skal starte fra nul, hver gang du laver nyt indhold. Du får et helt tydeligt overblik over, hvad der skal produceres, hvordan samt hvornår det passer ind i forhold til de øvrige tiltag.
3. Det giver bedre resultater
Med dit marketingkompas på plads ved du, hvordan du skal prioritere dine (eller dit teams) aktiviteter i det daglige arbejde for at skabe alignment mellem paid, earned og owned media, sikre en rød tråd i din fortælling og skabe en sammenhængende oplevelse for dine kunder, mens de opbygger en relation til dit brand. Du får afklaring på, hvordan du når dine kunder og skaber den opbakning til dit brand, som der er behov for for at lykkes.
Hvis du vil vide mere om, hvordan dit brand kan arbejde med marketingkompasset i en agil marketing strategi baseret på dit brands formål. Så book et uforpligtende formøde med os her.