Fortæl dit brands historie gennem kundecases

Den gode kundecase er et produkt af dit brands kernefortælling, en solid interviewguide og en god spørgeteknik. Vi gør dig klogere på, hvad du selv kan gøre for at skabe fortællingen om dit brands formål gennem en interessant kundecase.

Du har sikkert prøvet det: At skulle udforme inspirerende og fængende kundecases, der lige sætter prikken over i’et og fasttømrer et godt og givende samarbejde. Det er dog ikke altid, at det går lige så let, som du måske havde forventet, da din arbejdsdag begyndte. Måske fik du ikke de svar, som du havde regnet med. Måske leverede interviewpersonen ikke et sprødt citat, som du kan bruge på din hjemmeside. Eller måske mødte du en person, der var mindre oplagt og måske ikke lige havde ramt dagen, hvor ordene bare flød.

1. Lav en interviewguide

Vi har udviklet et værktøj til, hvordan du skaber dit brands kernefortælling. Når du arbejder med det værktøj, får du defineret din idealkunde og den forandring, som dit brand tilbyder kunden. Læs mere i vores bloginlæg om dit brands kernefortælling her, eller i vores blogindlæg om markedsføring på sociale medier her.

Du kan med fordel skele til disse fremgangsmåder, når du udarbejder spørgsmål til dine kundecases. Du ved nemlig bedre end nogen andre, hvilken forandring, dit brand er sat i verden for at løse. Det er det, du skal fortælle om i din kundecase.

Du kan ikke forudsige alt, men du kan prøve. Forbered nogle spørgsmål hvor du stiller flere svarscenarier op, og forbered et kontraspørgsmål alt afhængigt af, hvilke svar du får. På den måde sikrer du dig, at interviewet har en struktur, hvor du støtter din interviewperson og i sidste ende skaber en brugbar og gensidig dialog.

Det er også uhyre vigtigt, at du forbereder dig på, hvordan du kommer tilbage på sporet, hvis det bliver nødvendigt. Der kan du i visse situationer trække på din relation til kunden eller måske dine evner til smalltalk?

  

2. Brug åbne spørgsmål

En god kundecase er en fortælling, der skaber troværdighed omkring dit brand. Den skal fremfor alt kunne inspirere, så andre får lyst til at tage del i din rejse. Derfor skal kundecasen afspejle den forvandling, dit brand har skabt: Du har flyttet din kunde til et sted, der er bedre end udgangspunktet. Dit brand hjælper, styrker og støtter kunden i en bedre retning.

For at få det fortalt, skal du iføre dig journalistkasketten og fyre op for åbne HV-spørgsmål, der er justeret til og målrettet den kunde, casen handler om.

Vi giver dig nogle forslag og ideer til, hvad du skal være opmærksom på og hvilke spørgsmål, der sikrer dig en brugbar og vellykket kundecase.

 

Hvad var kundens behov, siden de indledte et samarbejde med dig?

Den succesfulde kundecase beskriver en forandring. For at jeg som læser forstår den forandring, skal jeg kunne genkende de udfordringer personen har haft. Måske oplever jeg endda nogle af de samme udfordringer.

Følgende spørgsmål kan bruges til at få sat ord på det behov dit brand tilfredsstiller hos kunden:

  • Hvilke udfordringer oplevede du før?
  • Hvordan påvirkede udfordringerne din arbejdsdag/ jeres virksomhed/ hverdag?
  • Hvad var det største problem?
  • Hvad havde du behov for hjælp til?
  • Hvilket resultat, håbede du på?
 
Hvorfor valgte kunden netop dig og dit brand som samarbejdspartner?

Dine kundecases skal inspirere og besvare spørgsmålet om, hvorfor dit brand er det rigtige valg til at skabe den forandring, som kunden ønsker:

  • Hvordan var din tilgang til at vælge en kommende samarbejdspartner?
  • Hvad var vigtigt for dig, da du valgte samarbejdspartner?
  • Hvad var årsagen til, at du valgte mig/min virksomhed?
  • Hvilke forventninger havde du til samarbejdet?

 

Hvordan løste du og dit brand opgaven?

Som læser skal man kunne forstå den konkrete forandring, din virksomhed har skabt. Man skal kunne identificere sig med processen og se den for sig. Rosende tillægsord er fantastiske, men de skal følges op af konkrete eksempler, så læseren inviteres med i processen og forhåbentlig kan se sig selv i et samarbejde med dig.

I denne del af casen er det dig, der har mest på spil. Interviewpersonen har måske i højere grad fokus på sit eget formål og egen arbejdsdag. Forståeligt nok. Men for at du får skabt en inspirerende fortælling, skal du have konkrete eksempler:

  • Hvordan har min virksomhed hjulpet dig? Hvilke udfordringer er blevet løst?
  • Hvad har min virksomhed hjulet dig med?
  • Hvordan kan du mærke det i hverdagen? Hvad er blevet nemmere, hurtigere eller bedre?
  • Hvordan har processen været?
  • Hvordan har din situation forandret sig i forhold til før?

Hvordan har kunden oplevet samarbejdet med dig og dit brand?

Naturligvis skal casen i sidste ende anbefale dig som samarbejdspartner. Og ros er altid bedre, når den kommer fra andre fremfor én selv. Når en kunde roser dig og samarbejdet, skaber det troværdighed omkring dit brand. Og netop kundecases er faktisk noget af det første, som mange kigger på, når de selv skal vælge deres fremtidige samarbejdspartner:

  • Hvordan har vores samarbejde fungeret?
  • Hvordan har jeg skabt en forskel for dig?
  • Hvor adskiller min virksomhed sig fra andre, der tilbyder den samme ydelse?
  • Hvad vil du fremhæve i vores samarbejdsproces?

Hvis du følger denne guide, har du et udgangspunkt for at få skabt en fortælling om den forandring, du har skabt i samarbejde med din kunde. En fortælling, der folder dit brands kernefortælling ud og kan inspirere andre til at blive en del af dit brands bevægelse.

Du kan finde flere gode råd til, hvordan du skriver gode kundecase hos Avidly her.

Vi håber, at du får succes med dine kundecases.

 

 

 

Hvis du vil læse mere…

Storytelling
3 tiltag, der kan redde din markedsføring [og hjælpe dig ud af forfængelighedsfælden]
3 tiltag, der kan redde din markedsføring [og hjælpe dig ud af forfængelighedsfælden]

3 tiltag, der kan redde din markedsføring [og hjælpe dig ud af forfængelighedsfælden]

En af de største fejltagelser i markedsføring og strategisk kommunikation er selvoptagethed. Synes du også, at indefra-ud kommunikationen er nemmere end udefra-ind? Så er du ikke alene. Vi har beskrevet 3 tiltag, der hjælper dig ud af forfængelighedsfælden.  ...

Content marketingFormålStorytelling
3 initiativer der gør dig bedre til markedsføring på sociale medier [og hjælper dig med at spare på din værdifulde tid]
3 initiativer der gør dig bedre til markedsføring på sociale medier [og hjælper dig med at spare på din værdifulde tid]

3 initiativer der gør dig bedre til markedsføring på sociale medier [og hjælper dig med at spare på din værdifulde tid]

"Jeg laver da liiiige en post på Instagram og LinkedIn". Måske kender du den der pludselige indskydelse til at lave et genialt SoMe-opslag på 5 minutter. I så fald har du nok også erfaret, at det med at lave godt indhold, der inspirerer og sælger er en svær...

FormålStorytelling
Derfor er det vigtigt at få styr på kernefortællingen i din virksomhed
Derfor er det vigtigt at få styr på kernefortællingen i din virksomhed

Derfor er det vigtigt at få styr på kernefortællingen i din virksomhed

Fortællinger er overalt - også i markedsføring. Og din virksomhed eller organisation skal også have styr på sin fortælling - kernefortællingen. Fortællinger har nemlig enorm stor betydning for os som mennesker, borgere og forbrugere. Hvordan det hænger sammen, forklarer vi her.